Fysiotherapie Borger

Manuele technieken

Manuele Technieken

Bij BdB Fysiotherapie maken we, afhankelijk van uw klachten, binnen onze behandelingen veelal gebruik van manuele technieken. Deze behandeltechnieken zijn bedoeld voor mensen met klachten aan het bewegingsapparaat, dat wil zeggen in de gewrichten van de wervelkolom en ledematen.

Klachten in de wervelkolom of ledematen ontstaan vaak indien er sprake is van een kort- of langdurige overbelasting. Bewegen kan dan problematisch en pijnlijk worden. De sturing in het aangedane gewricht kan dan verslechterd zijn, waardoor gewrichtspijn kan ontstaan en waardoor spieren kunnen verkrampen. Zowel gewrichtspijn als spierverkramping kan uitstralende pijn naar andere delen van het lichaam veroorzaken. Met behulp van manuele behandeltechnieken kan de stoornis van het aangedane gewricht worden verminderd of worden opgeheven.

Bij manuele technieken wordt gebruik gemaakt van specifieke passief en/of geleid actief mobiliserende bewegingen om een functiestoornis te verhelpen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren. Meestal zijn de technieken zacht waarbij de therapeut ondersteunende trekkende en of duwende bewegingen maakt in een gewricht. Soms kan deze behandeling, in overleg met de cliënt, worden aangevuld  met gedoseerde impulstechnieken. Het gewricht worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. De effecten zijn vaak direct merkbaar, je ervaart een toename in de bewegingsvrijheid en vaak een afname van pijn.

Voor welke klachten zijn manuele technieken geschikt?

• Hoofdpijn en nekklachten in combinatie met slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • Nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib en borstpijn
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen